Gemeente werkt straks met e-factuur

Nieuwkoop – De gemeente gaat vanaf april 2019 over op elektronisch factureren (e-Factureren)

Vanaf 19 april 2019 stapt de gemeente Nieuwkoop over op e-factureren. E-factureren is het digitaal versturen en automatisch verwerken van facturen. Een e-factuur kan vanuit het ene geautomatiseerde systeem elektronisch worden aangemaakt en automatisch worden verwerkt in het andere systeem. Handmatige verwerking is daarmee verleden tijd. E-factureren biedt voor verzender en ontvanger veel voordelen: een flinke kostenbesparing, snellere verwerking van facturen en minder administratieve fouten.

Wat is een e-factuur?

Een elektronische factuur (e-factuur) is iets anders dan een e-mail met pdf bijlage. Een e-factuur is een gestructureerd digitaal bestand waarbij de vereiste gegevens altijd op een vaste plek met specifieke codering in het bestand staan. Dit bestand maakt automatische en elektronische verwerking mogelijk.

Wat betekent dit voor onze leveranciers?

De gemeente Nieuwkoop werkt straks met het programma Simplerinvoicing. Simplerinvoicing is een eenvoudige manier waarmee iedereen elektronisch facturen kan versturen en ontvangen. Op dit moment is het voor leveranciers belangrijk om na te gaan of zij e-facturen kunnen versturen via Simplerinvoicing, zodat zij per 19 april 2019 e-facturen aan de gemeente kunnen sturen. Leveranciers die geen boekhoudsoftware hebben, kunnen straks facturen handmatig invoeren via een online portal. Het portal zet de factuur om in een e-factuur en stuurt deze door naar de gemeente.

(Bron: www.nieuwkoop.nl )